Stylepit får kæmpebøde for spam

Stylepit, der sælger tøj og sko på online, har overtrådt markedsføringsloven. Forteelsen udløste en bøde på 800.000 kroner.

Sagen drejer hovedsaligt om 231.293 reklame-sms’er som udløste så mange klager, at danske Stylepit nu modtager en kæmpebøde på 800.000 kroner.

Sms med ordlyden ”Gavekode på 100 kr. til dig! Du modtager denne mail, da det efterhånden er lang tid siden, at du har shoppet hos os. Derfor får du en værdikode på 100 DKK, som du kan shoppe for,” sådan lyder sms’en, der efter at være blevet sendt 231.293 gange med fem forskellige kampagnebølger mellem april og december sidste år udløste den store bøde.

Herudover blev beskeden også sendt via e-mail. Reklamen gav anledning til 44 klager fra forbrugere, hvoraf nogen kunne bevise, at de tydeligt havde frabedt sig reklame fra Stylepit.

På baggrund af klagerne vurderede Forbrugerombudsmanden, at Stylepit havde overtrådt markedsføringslovens forbud om spam.

Fortsatte kampagnen efter klager
Bødens størrelse på 800.000 kroner afspejler ifølge Forbrugerombudsmanden, at ”der er tale om et meget stort antal uanmodede reklamer, nemlig 231.293 sms-beskeder og 42 e-mails fordelt over fem kampagnebølger, samt at SmartGuy fortsatte med at sende uanmodede reklamer, selvom Forbrugerombudsmanden allerede efter den første kampagnebølge gjorde virksomheden opmærksom på, at der var indkommet klager.”

Det har dog haft formildende betydning for sagen, at Stylepit har handlet i den tro, at virksomheden havde tilladelse til at sende reklame-sms’er, fordi modtagerne havde givet lov til at modtage reklame på e-mail. Forbrugerombudsmand Henrik Øe uddyber:

”Virksomheder skal være opmærksomme på, at et samtykke fra en person til at modtage reklamemails ikke gør, at virksomheden derved lovligt kan sende reklame på sms til personen. Det vil kræve et særskilt samtykke.”

Forbrugerombudsmanden oplyser, at virksomheden efter politianmeldelsen har medvirket til sagens opklaring.