Panorama messe i Berlin

Premium positionerer sig som messen med de mest efterspurgte high fashion-kollektioner, de mest innovative produkter og de mest fremtrædende trends – fra dametøj, herretøj, denim og sportstøj til sko, tilbehør, tasker og smykker. Vi var forbi på åbningsdagen.

Navnet Premium siger faktisk det hele. Mottoet er kvalitet frem for kvantitet, og midlet er konsekvente og gennemførte standarder og integration af nye kollektioner. Sammensætningen af brands finjusteres hver sæson, og 25-30 procent er nye kollektioner, hvilket sammen med integration af nye innovative koncepter er det, der gør Premium og deres koncept unikt den ene sæson efter den anden.

Christine Zeine, Head of PR på Premium, fortæller til os, at messen denne gang er vokset med hensyn til antal kollektioner, da mange udstillere har udvidet med varer i andre kategorier som f.eks. sko, tasker eller andre accessories. Derudover er der nogle herrebrands, der har en lille damekollektion og omvendt. Denne udvikling finder hun meget interessant og ser det som et tegn på, at udstillerne satser lidt mere – et tegn på, at krisen for alvor er ved at slippe sit tag.

Det første indtryk er da også en messe, der (næsten) er fyldt til bristepunktet. Hver kvadratmeter er fyldt med udstillere, og det kan være svært at finde rundt. Mere end 900 udstillere og cirka 1.500 kollektioner giver en fantastisk sammensætning og et stort udvalg til både dame, herre og accessories.

Fordelingen hedder ifølge Christine Zeine 30 procent på hhv. herre, dame og accessories samt en lille gruppe udstillere, som tilbyder services eller på anden vis er beslægtet med modebranchen. Konkrete besøgstal offentliggøres ikke, men fra tidligere messer vides det, at 80 procent af indkøberne er internationale.

Hvad siger de danske udstillere på Premium?

RosemundeHos Rosemunde talte vi med Torben Olsen, der har været Chief Commercial Officer i halvandet år, men som kommer fra andre jobs i modebranchen og dermed kender messerne rigtigt godt. Han fortæller, at Rosemunde har deltaget på Premium de sidste seks år og ser det som en messe med et stærkt koncept med den rigtige sammensætning af brands – og ikke mindst messen med de rigtige indkøbere for Rosemunde.

Torben Olsen beskriver både messen, udstillerne og indkøberne som mere seriøse og “voksne” end på de andre messer i Berlin, hvilket blandt andet skyldes de høje standarder på de udstillede kollektioner, højere priser og de stærke internationale brands, der er tilstede.

Messedeltagelsen handler for Rosemunde både om at få nye kunder, få gamle kunder tilbage og pleje de eksisterende kunder, og da der er et højt aktivitetsniveau, er alle agenter med på messen sammen med fire danskere.

Torben Olsen fortæller, at salget i Danmark og resten af Skandinavien går rigtigt godt. Specielt efter ansættelse af egen sælger i Norge. Tyskland er det største eksportmarked ud over Norge og Sverige, og her samarbejdes der med fire forskellige agenter med egne showrooms. Derudover deltages der på messer rundt i resten af Europa, ligesom der afvikles shows i USA.

Berlin er, ifølge Torben Olsen, over årene blevet en institution i branchen, og han var på åbningsdagen spændt på, hvilke meldinger Bread & Butter ville komme med. Han er dog sikker på, at de andre messer vil kunne løfte opgaven, hvis en ny lokation vælges.

Rosemunde udstiller på CIFF under modeugen i København.

Ole Brock Lauritzen, medejer hos Tusnelda Bloch, fortæller, at Premium har været messedestinationen de sidste fem år, da konceptet, segmentet og indkøberne passer godt til det, som brandet tilbyder. Andelen af internationale besøgende er højt, og på førstedagen havde både skandinaviske, hollandske og tyske kunder været forbi standen. Også kunder fra USA, Østeuropa og Japan plejer at komme forbi messen, og her starter der ofte en god dialog, som føres videre efter messen.

Dynamikken med de skandinaviske kunder beskriver Ole Brock Lauritzen ved, at de ofte kommer og kigger på varerne på Premium, men venter med at bestille til modeugen i København eller i brandets eget showroom. Dermed handler messedeltagelsen også meget om at være til stede, få skabt kontakt og vise kollektionen frem.

Messedeltagelsen handler også om at få fortalt hele historien om brandet og den stærke holdning til CSR. Erfaringen er, at denne historie giver genklang, og at mange kunder bliver faste kunder, når de har fået brandet og historien ind under huden.

Tyskland er det største eksportmarked for Tusnelda Bloch, og brandet er i dag repræsenteret med to agenter i henholdsvis Sydtyskland og Nordtyskland, mens der ledes efter en, der kan dække midten af Tyskland.

Tusnelda Bloch udstiller på Vision under modeugen i København.

På Premium finder man også Karen by Simonsen, Inwear, Bruuns Bazar, BZR samt Baum und Pferdgarten. Fra sidst nævnte talte Vi med Mikkel Rasch, der er International Sales Manager hos Bruuns Bazaar & BZR. Han fortæller, at Premium har været Berlin-messen i mange år, men at det er første gang, at Baum und Pferdgarten ligger ved siden af de to andre brands. Mange kunder er ikke klar over, at alle tre brands hører til i samme hus – og det behøver de ifølge Mikkel Rasch heller ikke vide – men denne form for messedeltagelse giver en god synergi og gør det nemmere at være udstiller.

Målet med messedeltagelsen er primært at få nye kunder, da de eksisterende kunder plejes via showrooms og agenter. Det er specielt de lidt større kunder, der har interesse. Et andet mål med messen er at få øget den generelle kendskabsgrad for alle tre brands og få nogle gode dage sammen for hele holdet bag de tre brands.

Bruuns Bazar og BZR er pt. stærkest i Skandinavien, men ser Tyskland som et vækstmarked. Tidligere har markedet været dækket af egne sælgere, men i dag foregår salget via agenter. Fordelen er ifølge Mikkel Rasch, at de er til stede i markedet hele tiden, kender indkøberne og taler tysk.

Mht. rygterne om flytningen af Bread & Butter til Barcelona (som sidenhen blev bekræftet) mener Mikkel Rasch, at dette giver en stor udfordring for de tilbageværende messer, og at en del af indkøberne vil vælge Berlin fra.

Bruuns Bazar og BZR viser kun dametøjet frem i Berlin, mens både dame- og herretøj vises frem i København. Bruuns Bazar, BZR samt Baum und Pferdgarten udstiller på Gallery under modeugen i København. Kilde:Tøj