Ikke alle vil shoppe online eller vil de?

Med indtoget af at shoppe online, glemmer vi så helt oplevelsen af fysiske butikker?
Nej, en ny tendens synes heldigvis at vende igen. Specielt i modebranchen mærker man at, specielt kvinderne, igen hellere vil i butikkerne. Spørger man kvinderne selv, siger flertallet at grunden er service.

Selvom mange modebutikker har været nødsaget til at droppe hjælpen i prøverummene på grund af mistet omsætning er det dér de kvindelige kunder har deres savn.

De få modebutikker der stadig har god service melder nemlig om stor fremgang. Vi taler ikke bare om fremgang med indeks 102-104 som er normal god fremgang, men butikker som Chopin I Charlottenlund melder om fremgang i størrelsen indeks 140 – 180 her i de første 6 måneder af 2018.

Vi må spørge os selv om vi vil i fremtiden.

Vi må spørge os selv om fremtiden. Hvordan ønsker vi den skal være. Vil vi gerne have at butikker som Chopin i Charlottenlund, Apoke i Vejle samt Helle & Catrine i Rungsted fortsat kan blomstre som de gør.

Så er det vigtigt at vi i fremtiden ikke kun støtter dem når man ønsker service. For, hvorfor så ikke også støtte dem i de nemme handler? Hvis vi kun støtter dem i svære handler, så vil der ikke gå mange år før vi slet ikke vil have den slags butikker tilbage og vi alle må handle online omend vi kan li´ det eller ej.

For et par år siden var diskussionen om detailhandlens overlevelse overhovedet var værd at redde. Man snakkede om at der skulle mindskes i antallet af de fysiske butikker til fordel for online-handlen, men det sættes der nu spørgsmåltegn ved, om det nu også er vejen frem.

Detailbranchen har nu fået øjnene op for kundernes forskellige shopping mønstre, og branchen har også opdaget, at ikke alle vil shoppe online. Den fysiske oplevelse i en faktisk butik med mennesker og hjælp kan ikke gengives på samme måde i et online-univers.

Men er det for sent for kunderne nu. Modetøjs butikkerne lukker på stribe for vi vil se flere konkurser i 2018 end i de tidligere 11 kriseår. Og kan de resterende herefter nå at vende skuden? Nej, det er desværre ikke sandsynligt for ret mange.

Er overlevelsen et indgangsgebyr?

Men at kunden også har et behov for at føle, røre og prøve er stadig aktuelt. En artikel i Los Angeles Times beretter herom. En kunde, som avisen har talt med, føler for eksempel et behov for at afprøve størrelsen på skoen, før hun går hjem og køber dem online. Og uden den fysiske butik, havde hun aldrig turde købe den online.

Men det er den næste “hurdle” de fysiske butikker står foran. De kan ikke leve af at være prøverum for online shops.

Det kan man sige sig selv. Man kan jo ikke lade en forretning stå med alle omkostningerne og så give salget til en anden. Fortsætter mange sådan, vil der ikke gå mange år før det er helt slut med detailforretninger.

Så skal detailhandlen til overleve på et indgangsfee til butikken, som så evt. refunderes hvis der rent faktisk handles. Blandt andre lande så skulle Australien være er et forgangsland for implementering af dette indgangsgebyr.

Udviklingen kan nemlig ikke stoppes. At indkøbscentre og dagligvarebutikker går med på ’Click and Collect’-fænomenet, hvor kunden shopper dagligvarer online og afhenter varerne, er kun på vej til at vinde stærkere ind i kundernes dagligdag, for ikke at nævne dag-til-dag leveringen, hvor shopping tænkes helt udenom den fysiske butik.

Men hvad med kundernes værdier såsom loyalitet og behovet for god service? Bliver de langsomt nedprioriteret og glemt i en online verden hvor kun prisen tæller?

Eller finder butikken en løsning til at opnå en synergi mellem online- og offline-universet? Nej den der ved lidt om detailhandel, ved også at det ikke kan lade sig gøre da detailhandlen ikke kan være med på de reducerede onlinepriser med huslejer på 50 – 100.000 kr. om måneden samt personaleomkostninger der ikke kan videre-faktureres som alle andre brancher kan.

Alt peger på, at det der skaber værdi for både brands og retailere er at tage højde for begge dele ud fra kundernes individuelle shopping-mønstre. Men er det nu ikke for sent?

Mange mode brands har valgt ikke at ligge på shops der udelukkende består af online handel. Mærker som Continue og Costamani  ligger kun i fysiske butikker og det er ok hvis de samtidig har en e-shop. Mode branchens detailhandel står nemlig over for et nyt problem fænomen.

Det er at detailhandlens leverandører nu er blevet deres største fjende. De er nemlig begyndt at udkonkurrere deres egne kunder med egen e-shop med større rabatkode end deres egne kunder kan være med på. Det er disse beslutninger fra leverandører, der kan gøre at detailbranchen ikke har en jordisk chance for overlevelse. Netop dette problem er netop omtalt i et andet af modebloggens indlæg, blot med leverandøren som taber, men det kan du læse meget mere om ved at klikke på linket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *