Ikke alle vil shoppe online

online shoppingMed indtoget af at shoppe online, glemmer vi så helt oplevelsen af fysiske butikker?

I diskussionen om detailhandlens overlevelse og at der skal formindskes i antallet af de fysiske butikker til fordel for online-handlen, sættes der nu spørgsmåltegn ved, om det nu også er vejen frem.

Detailbranchen har nu fået øjnene op for kundernes forskellige shopping mønstre, og branchen har også opdaget, at ikke alle vil shoppe online. Den fysiske oplevelse i en faktisk butik med mennesker og hjælp kan ikke gengives på samme måde i et online-univers. Men er det for sent for kunderne nu. Modetøjs butikkerne lukker på stribe og vi vil se flere konkurser i 2015 end de tidligere 4 kriseår. Og kan de resterende herefter nå at vende skuden? Nej, det er desværre ikke sandsynligt.

Men at kunden også har et behov for at føle, røre og prøve er stadig aktuelt. En artikel i Los Angeles Times beretter herom. En kunde, som avisen har talt med, føler for eksempel et behov for at afprøve størrelsen på skoen, før hun går hjem og køber den online. Og uden den fysiske butik, havde hun aldrig turde købe den online. Men det er den næste “hurdle” de fysiske butikker står foran. De kan ikke leve af at være prøverum for online shops. Skal de det skal et indgangsfee til butikken indføres på eksempelvis 50.- som refunderes hvis der faktisk handles.

Udviklingen kan nemlig ikke stoppes. At indkøbscentre og dagligvarebutikker går med på ’Click and Collect’-fænomenet, hvor kunden shopper dagligvarer online og afhenter varerne, er kun på vej til at vinde stærkere ind i kundernes dagligdag, for ikke at nævne dag-til-dag leveringen, hvor shopping tænkes helt udenom den fysiske butik.

Men hvad med kundernes værdier såsom loyalitet og behovet for god service? Bliver de langsomt nedprioriteret og glemt i en online verden hvor kun prisen tæller? Eller finder butikken en løsning til at opnå en synergi mellem online- og offline-universet? Nej den der ved lidt om detailhandel, ved også at det ikke kan lade sig gøre da detailhandlen ikke kan være med de reducerede onlinepriser med huslejer på 50 – 100.000 kr. om måneden samt personaleomkostninger der ikke kan videre-faktureres som alle andre brancher kan.

Alt peger på, at det der skaber værdi for både brands og retailere er at tage højde for begge dele ud fra kundernes individuelle shopping-mønstre. Men er det nu ikke for sent?

Mange mode mærker har valgt ikke at ligge på shops der udelukkende består af online handel. Mærker som New Balance og Pieszak ligger kun i fysiske butikker og det er ok hvis de samtidig har en e-shop. Culture laver i øvrigt fede bukser. Mærker der også, ikke samtidig, forsøger at udkonkurrere sine egne kunder med egen e-shop. Det er disse beslutninger som disse fra leverandørers side, der kan gøre at detailbranchen overlever.