Hvad er bloggeren?

Er en blogger: Journalist, kunde eller ekspert? De fleste finder det vigtigt at vedligeholde og skabe nye relationer til pressen. Til de journalister, der sætter dagsordenen inden for deres felt. Og det ER vigtigt. Der bruges tanker, planer og budgetter på at ramme rigtigt med hver enkelt produktlancering. Kommunikationsmedarbejderen er helt bevidst om, at en længerevarende, god relation til pressen er nødvendig. Men hvad med bloggerne? Hvad er deres rolle egentlig? Er bloggerne de ”nye” journalister? Eller er de fleste bloggere i virkeligheden livsstilsskribenter på nye platforme? Eller er bloggerne lig med vores kundegruppe? Altså et talerør, der afspejler vores kunders opfattelse og interesser? Eller er de professionelle trendsættere, der baner vejen for nyt design og nye tendenser?

Det kan være svært at definere en klar rolle. Netop fordi bloggerne arbejder på tværs af medier, på tværs af kategorier og på tværs af emner. De er svære at placere. Svære at styre. For bloguniverserne er skabt af enkeltpersoner. Fælles er, at det er drivkraften og passionen hos ét menneske, der danner grundlaget for en blog. Det er deres univers. Deres dagbog på nettet. Ofte en dagbog i billedform. De er nysgerrige, søgende og netværksorienterede. Og man ved (på godt og ondt) aldrig, hvordan de ender med at omtale dit produkt eller dit brand. Eller OM de gør. Bloggerens motivation er at kunne identificere sig med brandet. Blive forelsket i et design eller et look. At kunne give læserne noget særligt. At kunne sætte scenen for netop deres blogunivers.

Modebloggerne har gennem flere år gjort deres indtog – også på den danske scene. Mediebilledet med klassiske magasinabonnementer danser med (kon-)kollegerne på de dynamiske onlineplatforme. Flere blogs har større besøgstal end trykte medier og nyder godt af, at læserne besøger dem dagligt frem for ugentligt eller månedligt. Dynamisk og tilgængelig inspiration uanset, hvor læseren befinder sig.

Fra inspiration til køb

Som sagt har en hel række modebloggere efterhånden store mængder læsere, der følger med dagligt. Dertil kommer meromtale via medier som Google+Instagram, Pinterest, Facebook eller egne onlinemagasiner. Og udover den store kvantitet, er kvaliteten i top i og med, at læserne har et forhold til bloggen og bloggeren. Læserne har frivilligt opsøgt bloggen og vælger at følge med. Læseren har allerede købt ind i universet. Købt ind i en relation, hvor de ofte også involverer sig gensidigt med kommentarer, likes og delinger. På den måde kan bloggens indhold leve ad flere omgange og fortsat brede sig ud til nye læsere. I indland og udland. Dette gør automatisk bloggeren til en magtfuld form for daglig ”inspirationsredaktør”.

Bloggeren får en uofficiel ekspertrolle og er med til at sætte dagsorden for fashiontrends, udvælge brands, give uafhængige anbefalinger og fremvise konkrete nyheder. Og læserne er samtidig kun et lille klik væk fra et egentligt køb. En købsadfærd, hvor et øjebliks begejstring kan transformeres til direkte handel. Det er netop den omtale, den inspiration, den dynamik, den kunde, det køb, vi ikke kan leve uden i modebranchen. Ej heller i detailhandlen.

Fra undergrund til professionel forretning

Nogle bloggere udlever rollen på fritidsbasis, mens andre efterhånden er professionelle eller semi-professionelle. Her tillægges relevante ydelser i forlængelse af selve bloggerrollen og kan omfatte fx modelarbejde, styling-, design- eller konsulentopgaver. Der opbygges et brand, en forretning og initiativer med bloggen eller personen bag som omdrejningspunkt. Vi er efterhånden godt på vej med gode initiativer og samarbejder i det danske bloggermiljø. Der uddeles årligt modeblogpriser – og der lanceres kampagner sammen med anerkendte modebloggere. Stærke samarbejder igangsættes internt mellem bloggere, men også mellem designvirksomheder og bloggere. Og ganske som den danske modebranche generelt, er bloggerne vigtige for dansk eksport. De er med til at skubbe dansk mode og talenter ud over (og inden for) landets grænser. Netop fordi, de kan medeksponere visuelle udtryk og tendenser, der spredes online og er uafhængige af sproglige barrierer.

At have, at give eller at dele?

Alt tyder på, at flere danske virksomheder har interesse i at udforske blogs som kanal til markedsføring. PR-bureauerne har travlt med at opsøge dialog, skabe kampagner og dokumentere effekten over for deres kunder. Dagligt lander forespørgsler om omtale, test af produkter eller gensidig placering af links i indbakken. Virksomhederne tager selv teten og sender pressemateriale og invitationer til arrangementer. Nogle sender gaver, vareprøver eller gæsteindlæg til input på den enkelte blog. Man sender én vej og forventer noget tilbage. Men man kan glemme, at bloggeren driver en personlig platform med stor mulighed for påvirkning. Det kræver hårdt, dagligt arbejde: Tid, tanker og eksekvering. Alt det, en klassisk forretningsdrivende ville vurdere med økonomi in mente. Se Inwear her!

Det kræver også bevidsthed om at værne om sit brand, at tage læserne alvorligt og skabe grundlag for en god forretning. Bloggeren beskattes af gaver, og arbejdet med at teste produkter er ofte større end produktets egentlige værdi. Samtidig er taknemmelighed, venlighed og imødekommenhed også en stor del af bloggerlivet. Igen fordi, der er personlighed bag bloggen. Man vil gerne have muligheder, man vil gerne opfattes rigtigt, og man vil gerne opføre sig ordentligt overfor såvel læsere som virksomheder. Den enkelte blogger vil derfor til- og fravælge efter egen interesse og sans for relevans. Nogle gange uden et egentligt samarbejde med virksomheden, fordi historien eller produktet rammer rigtigt. Andre gange involveres man via arrangementer og VIP-treatment. Eller man kan vælge at indgå en reel aftale om at skabe et gensidigt samarbejde med indhold.

Mette /Mode Bloggen

Mode blogger