Chopin – En Gazellevirksomhed

Børsen har lige offentliggjort sine Gazellekåringer for 2019. Modebloggen har talt med flere af modebranchens kåringer. I en meget svær tid for detailbranchen er Chopin en af Børsens Gazelle kåringer.

Vi taler med Chopin om hvorfor, det er lykkedes netop denne modevirksomhed at blive en Gazellevirksomhed. Vi taler om den svære tid for branchen. Vi taler også om hele deres udvikling og virksomhedens mål for fremtiden.

 

Hvert år uddeler Børsen gazellepriser til de A/S og ApS virksomheder, som i løbet af fire regnskabsår hvert år har haft positiv vækst og samlet set mindst fordoblet omsætningen over fire år.

 

 

Virksomheden Chopin blev sat i verden af Stiftere og CEO Gitte og Lars Johnsen.

Det blev den som en lille enkeltmandsvirksomhed den 1. februar 1989.

Chopin voksede sig støt og roligt større og større fra lokale til lokale, til virksomheden i år 2001, blev et ApS med navnet JJFC Online ApS.

Detailbutikken Chopin ligger i Charlottenlund på Jægersborg Allé.

Heraf kommer navnet på Chopin´s eget label Chopin Charlottenlund. Et modebrand der har en meget stor andel i selskabets succes.

”Vi er nok større end antallet af vores ansatte der nu er oppe på 8”, siger CEO Lars Johnsen.

Dette er et aktivt valg fra ledelsens side, at man ikke er flere. Grunden er at modebranchen er meget omskiftelig og for mange ”tunge” funktionærer med lange opsigelsesvarsler er ikke løsningen i tøjbranchen.

Dette brændte Chopin sig på i 2007 da de første virkninger af finanskrisen startede at ramme virksomheden.

”Vi hang på store tunge omkostninger da omsætningen faldt kraftigt fra den ene dag til den anden”, forklarer CEO Lars Johnsen. Han fortsætter; ”

I stedet køber vi derfor en stor del af vores arbejdsopgaver og man-power fra eksterne virksomheder”.

 

Hvorfor har i fået en Gazelle?

Helt konkret har vi fordoblet vores omsætning/bruttoresultat inden for en fireårig periode, som jo også er det officielle krav fra Børsen for i det hele taget at blive overvejet til en Gazellepris.

Den vigtigste faktor til vores stigning har været , udviklingen af vores eget private label i de senere år – ”Chopin Charlottenlund”. Vi har sådan set haft ”private label” siden 2001, men det har mest været vores helt egne basic serier. I takt med at de blev mere populære begyndte vi at udvikle egne styles.

Når vores leverandører manglede nogle produkter som vores kunder efterspurgte producerede vi dem selv. I de senere år har vores kollektioner været mere komplette med op til 50-60 styles i kollektionerne. Det satte virkelig skub i tingene udtaler Lars Johnsen.

Dernæst så sælger vi kun vores brand i eget regi – fra vores butik på Jægersborg Allé 17 i Charlottenlund eller online på Chopin.dk. Man kan altså kun købe vores brand ”Chopin Charlottenlund” hos os.

 

Hvad skiller i jer ud fra andre detailvirksomheder i branchen?

Lige siden vi startede, vidste vi, at vi måtte distancere os fra alle andre fysiske modebutikker. I dag må vi ikke kun distancere os fra alle andre fysiske butikker, men også onlinebutikkerne. Det synes jeg altid er lykkedes os, mere eller mindre gennem tiden.

Kunderne kan godt lide der er få styles magen til når de køber vores private label. Det sælges ikke på et hvert gadehjørne, hvilket er ret usædvanligt i dag.

Udover vores private label ”Chopin Charlottenlund” synes vi ikke det har været så svært at distancere os i dag, hvor 9 ud af 10 butikker er stort set ens. Mange modebrands ligger 2-5 steder i samme by. Kunderne vil gerne se noget nyt når de går ind i den næste butik.

I øjeblikket arbejder vi dog på, også på at udvide vores salgskanaler og stadig udvikle vores private label.

 

Chopin er også godt repræsenteret online. Allerede helt tilbage i 1999 købte Gitte og Lars Johnsen domænet Chopin.dk. Der gik dog nogle år før der kom en webshop på førnævnte domæne, men i dag sælger de modetøj til det meste af Europa fra chopin.dk/en/.

 

Udover succesen med jeres private label, hvad er så anderledes i måden I driver jeres detailhandel?

…Næsten alle modebutikker samler på ”brands”. Jo flere man kan få jo bedre. Ja, op til 40 mærker på 50m2 giver jo næsten sig selv.

Det er så ikke muligt at have mere end et par styles fra hvert brand.

Her distancerer vi os helt sikkert fra andre, udtaler CEO Lars Johnsen.

Vi fokuserer mere på at være komplet i vores varegrupper så kunderne ikke går forgæves.

Går vi ind i et mærke som Mos Mosh, ja så er vi f.eks Danmarks største forhandler af dette brand. Det er sjældent kunderne går forgæves hvis de søger en style fra Mos Mosh.

 

…Vi distancerer os, nok også i måden vi ”brander” os på, i forhold til andre modebutikker.

Vi styrker altid vores eget brand i stedet for ens leverandører og deres brands. På den måde afhænger ens overlevelse og succes ikke kun af dine leverandørers styrke.

 

…Mange detailbutikker har en afslappet måde at lave indkøb på. Mange køber ind med hjertet. Det kan være nærmest umuligt med 50 mærker på 50m2.

Uanset hvem og hvad vi indkøber fra, er der lavet detaljerede indkøbsbudgetter.

 

…Dernæst gemmer vi 50-60% af vores indkøbsbudget til indkøb i selve sæsonen. Det er noget nær umuligt at vide hvad der sælges 6-9mdr. i forvejen.

På den måde har vi altid budget til at indkøbe i sæsonen, netop det, som kunderne efterspørger.

Mette /Mode Bloggen

Mode blogger