Beskyt dit brand

Internettet har gjort det nemt, at svindle med handel af mærkevarer. Og der er ikke kun tale om kopiprodukter. Ofte efterligner bedragere hele hjemmesider. Hvordan kan du som virksomhed sikre dig imod den type svindel? Herunder er fem gode råd til online brandbeskyttelse.

Der er ingen tvivl om, at internettet har bragt mange gode ting med sig. Men det er samtidig blevet nemmere at svindle med handel af mærkevarer.

Årligt svindles der for meget store summer, og det er penge, som virksomheder med rettigheder til mærkerne mister.

I 2013 tilbageholdt de danske toldmyndigheder varer, der var mistænkt for at krænke immaterielle rettigheder, til en værdi af 5,7 mia. kroner. 30 procent af de tilbageholdte varer stammede fra online distributionskanaler. Faktisk er op til hver sjette vare på nettet forfalsket.

Der er ikke kun tale op kopiprodukter. Det er et lige så stort problem, at svindlere efterligner hjemmesider, for at lokke forbrugerne ind på falske hjemmesider og på den måde tjene penge. Og svindlerne har særligt fokus på tøj og accessories.

Vi har snakket med senior director marketing communications hos MarkMonitor, Kevin Day, som forklarer om problemet og giver fem gode råd til hvordan du beskytter dine varemærker.

Problemet opstår i bevægelsen fra fysisk til online MarkMonitor Kevin Day
Kevin Day er ekspert i beskyttelse af varemærker og sikkerhed omkring onlinehandel.

”Det handler i bund og grund om at kontrollere den information du ejer, i form af blandt andet brandnavn, domænenavn og sociale medier. Kort sagt skal de rigtige mennesker have den rigtige information på det rigtige tidspunkt,” forklarer Kevin Day.

Han fortæller desuden, at det er i bevægelsen fra fysisk til online, at problemet med svindel opstår.

”Fysiske butikker har før i tiden kunne sætte deres logo i vinduet uden noget problem, men online er det straks nemmere at kopiere,” udtaler Kevin Day.

En virksomhed, som MarkMonitor har samarbejdet med oplevede for eksempel, at der var hele 50 Facebook-profiler i virksomhedens navn, uden at virksomheden selv havde oprettet én eneste selv. Flere af disse falske profiler forsøgte at lokke penge ud af mennesker via falske jobannoncer, hvor det kostede penge at indsende sin ansøgning.

Rent praktisk arbejder MarkMonitor for virksomheder med kigge internettet igennem for misbrug af billeder, logoer, hele hjemmesider og indhold. Herefter hjælper MarkMonitor med at at fjerne indholdet eller lukke den falske hjemmeside.

Fem gode råd

Og hvad kan du som virksomhed gøre for at beskytte dig mod svindel?

1. Forhindrer kopister og bedragere i at opfange din webtrafik
Netsvindlerne skaber mærkevareforvirring ved at forstyrre dine online promoveringer, opfange din webtrafik og derved true omsætningen på dine onlinekanaler.

Hvis du er proaktiv kan du undgå, at bedragerne kommer imellem dig og dine kunder. Hvis du adresserer deres vildledende taktikker, kan du genvinde webtrafik og omsætning og forbedre din ROI på digitale marketinginitiativer.

2. Sikr dig, at dine partnere agerer i overensstemmelse med dine brandguidelines
Dine samarbejdspartnere fungerer som en forlængelse af dit brand. De er med til at drive onlinetrafik og omsætning.

For at sikre en konsistent oplevelse af dit brand på tværs af onlinekanaler, er det vigtigt, at datter- eller søsterselskaber, forhandlere, franchisetagere og ansatte er sat ind i og følger dine brandguidelines.

Hvis du sammensætter en klar compliance policy og overvåger dine digitale kanaler, hjælper det dig til at undgå forvirring hos dine kunder og er med til at genvinde webtrafik samt minimere unødige omkostninger.

3. Optimer din domæneportefølje, og maksimer din webtrafik
Kontakt din domæneadministrator og sikr dig, at din virksomheds domæner tjener deres formål og henviser til det rette indhold.

Når en potentiel kunde indtaster dit domænenavn, hvor ønsker du så, at han skal ende? Din hovedside, din webshop eller et reklame microsite? Husk også at tage højde for, om fremmedsprogede domænenavne skal matches med de korrekte sprogvarianter af hjemmesiden, eller domænenavne, der indeholder nøglebrands til dedikeret indhold.

4. Beskyt dit brandomdømme på tværs af alle kanaler
Onlinekanaler, som også inkluderer sociale medier og mobilapps, er blevet en stor del af folks privat- og arbejdsliv.

Disse nye kanaler er også vigtige at holde øje med. Når marketing-ROI’en trues, er marketingafdelingerne nødt til at anse sociale og mobile enheder som essentielle i deres strategi for mærkevarebeskyttelse.

5. Udarbejd en checkliste for produktlanceringer
Sørg for at undgå de klassiske faldgruber, som kan have negativ indflydelse på dit brand, når du udarbejder en produktlanceringsliste.

Samarbejd med den juridiske afdeling i din virksomhed og andre interne teams, om at sikre alle domæner, der er vigtige for at kunne promovere det nye produkt. Hold kortene tæt til kroppen frem til lanceringen, så konkurrenter ikke kan nå at opsnappe dem. Vær også sikker på, at dine samarbejdspartnere ikke afslører noget før tid.